Logo Gminnego Portalu Mieszkańca

Złożenie deklaracji gospodarki odpadami. Naliczanie zobowiązania.

Na gminy nałożyła obowiązek zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz dla właścicieli nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r. poz. 888 z późn. zm.). Zasady gospodarowania odpadami komunalnymi uległy zmianie 01 lipca 2013 r. Właściciele nieruchomości obowiązani są ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – w przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy – powstaje za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec. Natomiast w przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne – powstaje za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne. Zobowiązanie z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje z mocy prawa, tj. na mocy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z art. 6m wspomnianej ustawy właściciel nieruchomości obowiązany jest do złożenia deklaracji o wysokości niniejszej opłaty w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych, a wynikającą z niej miesięczną kwotę zobowiązania, stosownie do treści art. 6h powoływanej ustawy, obowiązany jest ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone jego nieruchomości. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu,
w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.

Kogo dotyczy

Właściciel nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych lub jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.

Wymagane dokumenty

Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana

Opłaty

Wpłat opłaty dokonuje się na podstawie złożonej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (bez wezwania / faktury). Rada gminy określa, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, termin, częstotliwość i tryb uiszczania opłaty, biorąc pod uwagę warunki miejscowe.

Termin płatności

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy wnosić bez wezwania, w terminach ustalonych prawem miejscowym.

Tryb odwoławczy

Nie dotyczy

Podstawa prawna

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości mają obowiązek zbierania w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych.

Miejsce złożenia dokumentów

Deklaracje wraz załącznikami mogą być przesłana drogą elektroniczną.

Inne informacje

Gdzie można załatwić tę sprawę?

Mickiewicza 46, 17-100 Bielsk Podlaski

tel.: 85 730 68 51
e-mail: gmina@bielskpodlaski.pl
www: https://www.bielskpodlaski.pl

A. i G. Chodkiewiczów 2, 16-040 Gródek

tel.: 85 718 06 64
e-mail: sekretariat@grodek.pl
www: https://www.grodek.pl/

ul. Rynek 19, 19-122 Jasionówka

tel.: 85 72 780 30
e-mail: gmina@jasionowka.pl
www: https://jasionowka.pl

Jaśminowa 19, 16-061 Juchnowiec Kościelny

tel.: 85 713 28 80
e-mail: sekretariat@juchnowiec.gmina.pl
www: https://www.juchnowiec.gmina.pl/

Główna 6, 18-208 Kulesze Kościelne

tel.: 86 47 69 010
e-mail: sekretariat@kuleszek.pl
www: https://kuleszek.pl

Jana Kochanowskiego 15, 18-516 Mały Płock

tel.: 86 279 13 12
e-mail: ugmplock@malyplock.pl
www: https://www.malyplock.pl/

Stawiskowska 53, 18-421 PIĄTNICA PODUCHOWNA

tel.: 86 216 24 76
e-mail: ugpiatnica@gminapiatnica.pl
www: https://gminapiatnica.pl/

Plac Kościuszki 14, 16-420 Raczki

tel.: 87 568 59 25
e-mail: ug@raczki.pl
www: https://www.raczki.pl

ul. 11 Listopada 7, 18-312 Rutki

tel.: 48 86 276 31 61
e-mail: sekretariat@gminarutki.pl
www: https://gminarutki.pl/

Ostrołęcka 11, 18-411 Śniadowo

tel.: 86 309 08 00
e-mail: sekretariat@sniadowo.pl
www: http://sniadowo.pl/

Białostocka 5, 18-106 Turośń Kościelna

tel.: 85 715 80 00
e-mail: sekretariat@turosnkoscielna.pl
www: https://www.turosnkoscielna.pl/

ul. Mazowiecka 14, 18-214 Klukowo

tel.: 86 277 45 43
e-mail: ug@klukowo.pl
www: https://www.klukowo.pl/

Plac Rzędziana 8, 19-222 Wąsosz

tel.: 86 273 10 01
e-mail: wojt@gminawasosz.pl
www: https://gminawasosz.pl/

Mickiewicza 1A, 18-200 Wysokie Mazowieckie

tel.: 86 275 26 27
e-mail: gminawysokiemazowieckie@gmwm.pl
www: https://www.gmwm.pl/

Piórkowska 2, 17-132 Wyszki

tel.: 85 730 58 99
e-mail: ug_wyszki@post.pl
www: http://www.wyszki.pl/

Fabryczna 3, 18-300 Zambrów

tel.: 86 271 46 16
e-mail: ugz@ugzambrow.pl
www: http://www.ugzambrow.pl/

Mazowiecka 34, 18-220 Czyżew

tel.: 86 275 50 36
e-mail: sekretariat@umczyzew.pl
www: https://www.umczyzew.pl/

Białostocka 11, 16-050 Michałowo

tel.: 85 713 17 74
e-mail: sekretariat@michalowo.eu
www: https://michalowo.eu

Słowackiego 5a, 19-100 Mońki

tel.: 85 716 25 87
e-mail: sekretariat@um-monki.pl
www: https://um-monki.pl/

Plac Wolności 13/15, 18-520 Stawiski

tel.: 86 278 55 11
e-mail: pok@stawiski.pl
www: https://www.stawiski.pl/

plac 1000-lecia 23, 19-230 Szczuczyn

tel.: 86 273 50 80
e-mail: um@szczuczyn.pl
www: http://www.um.szczuczyn.pl/

Główna 6, 18-210 Szepietowo

tel.: 86 30 67 300
e-mail: um@szepietowo.pl
www: https://www.szepietowo.pl

11 Listopada 8, 16-080 Tykocin

tel.: 85 718 16 27
e-mail: sekretariat@umtykocin.pl
www: http://umtykocin.pl/

Powrót na początek strony