Logo Gminnego Portalu Mieszkańca

Złożenie deklaracji gospodarki odpadami. Naliczanie zobowiązania.

Na gminy nałożyła obowiązek zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz dla właścicieli nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r. poz. 888 z późn. zm.). Zasady gospodarowania odpadami komunalnymi uległy zmianie 01 lipca 2013 r. Właściciele nieruchomości obowiązani są ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone nieruchomości, opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – w przypadku nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy – powstaje za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec. Natomiast w przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne – powstaje za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości powstały odpady komunalne. Zobowiązanie z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje z mocy prawa, tj. na mocy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zgodnie z art. 6m wspomnianej ustawy właściciel nieruchomości obowiązany jest do złożenia deklaracji o wysokości niniejszej opłaty w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych, a wynikającą z niej miesięczną kwotę zobowiązania, stosownie do treści art. 6h powoływanej ustawy, obowiązany jest ponosić na rzecz gminy, na terenie której są położone jego nieruchomości. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu,
w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.

Kogo dotyczy

Właściciel nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych lub jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.

Wymagane dokumenty

Właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na danej nieruchomości odpadów komunalnych. W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana

Opłaty

Wpłat opłaty dokonuje się na podstawie złożonej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (bez wezwania / faktury). Rada gminy określa, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, termin, częstotliwość i tryb uiszczania opłaty, biorąc pod uwagę warunki miejscowe.

Termin płatności

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy wnosić bez wezwania, w terminach ustalonych prawem miejscowym.

Tryb odwoławczy

Nie dotyczy

Podstawa prawna

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciele nieruchomości mają obowiązek zbierania w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych.

Miejsce złożenia dokumentów

Deklaracje wraz załącznikami mogą być przesłana drogą elektroniczną.

Inne informacje

Gdzie można załatwić tę sprawę?

Urząd Gminy Brańsk

Powrót na początek strony